Hoe werden vroeger ijsjes koud gehouden ?

Reeds in de 16'de eeuw werden ijsjes verkocht in wat nu Italië is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/werken-ijshuizen-tijd-kleine-huis.52997
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat energiegebruik betreft, kunnen we nog wat leren van de oudheid.....

Het beste antwoord

Vroeger maakten de mensen veel gebruik van ijs om alles te koelen. Een blok ijs werd vaak in een geïsoleerde kast gelegd en zo maakte men een ijskast. Sommige rijke mensen hadden bovendien ook een ijskelder. Daarin verzamelde men, tijdens de winter, ijs dat ontstond op vijvers en grachten. Dat ijs smolt gedeeltelijk, maar veel ijs bleef over tot de volgende winter. Men kon dus naar hartelust koelen en het kostte niets aan energie.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met(het klinkt raar)ijs. Vroeger werden er in koelhuizen grote baren ijs vervaardigd en dat werd aan ijs en andere verse productenverkopers geleverd. Deze baren werden in kleine stukken geslagen en op één of ander manier om het te koelen product gedrapeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, ik wist dit ook niet, totdat ik in Steenwijk, in wat nu gemeentehuis is maar vroeger een rijk landhuis, de ijskelders zag. Het waren ondergrondse bunkers. Hier gingen 's winters enorme klompen ijs in. Als er niet genoeg was dan lieten ze het met schepen komen. Deze klompen ijs smolten maar heel langzaam. De hele zomer had je dus ijskelders waar alles in gekoeld werd. Ik vond het zo leuk dat ze het zo hadden opgelost. Inderdaad heel goedkoop en milieuvriendelijk. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de pegulanten natuurlijk!